The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Default user image.

Till Koglin

Senior lecturer

Default user image.

Ny tillgänglighet – kunskapssammanställning samt alternativt arbetssätt och tankemodell

Author

  • Lena Winslott Hiselius
  • Emma Strömblad
  • Till Koglin

Summary, in Swedish

Tillgänglighet har blivit ett centralt begrepp i transportpolitiken. Begreppet har dock kommit att bli alltmer mångfacetterat och det förekommer en rad olika definitioner. Tillgänglighet anses bestå av tre olika delkomponenter: transportsystemet, markanvändningssystemet samt individen, där interaktionen mellan dessa tre delar anses väsentlig. Tillgång till informations- och kommunikationsteknik (IKT) anses nu vara betydande för tillgänglighet till vardagliga aktiviteter. Tillgång till IKT, tillsammans med transportsystemet och markanvändning, kan ses både som möjliggörare av ekonomiska och sociala aktiviteter, men kräver också resurser och kan även i sin tur skapa negativa effekter. Just nu har många kommuner, främst mindre kommuner med vikande befolkningsunderlag, en mycket svår ekonomisk situation. Samtidigt behöver de satsa/investera i digitala lösningar för att kunna ta hem vinsterna dessa kan generera i form av exempelvis lägre kostnader och mindre transportarbete längre fram. Man vill också påtala att det är inte bara den fysiska fiberkabeln som är viktig. För vissa kommuner är det viktigt att aktivt arbeta för att hitta företag och tjänster så att bredbanden fylls. Traditionell trafikplanering med effektsamband för tex transportefterfrågan och restidsförändring har en mycket lång tradition. Forskning kring digital tillgänglighet och dess effekter är fortfarande ny och under utveckling/uppbyggnad. Samtidigt påverkas effekterna av digital tillgänglighet som kan identifieras just nu, av utformningen av nuvarande transportsystem med god framkomlighet för bil. Vad effekterna på transportefterfrågan skulle bli av förbättrad digital tillgänglighet vid en annan prioritering mellan färdmedels framkomlighet vet vi inte idag. Framtida effekter med en annan infrastruktur och en annan användning av bilen kan resultera i en förändring i mobilitet till följd av digital tillgänglighet som vi har svårt att förutspå idag.

Department/s

  • Transport and Roads
  • Department of Human Geography
  • Transport Planning and Mobility
  • Railway Operation

Publishing year

2023

Language

Swedish

Publication/Series

TVTT

Issue

1068

Document type

Report

Publisher

Lund University

Topic

  • Transport Systems and Logistics
  • Human Aspects of ICT

Status

Published

Project

  • Utvecklande av metodik för planering av ny tillgänglighet

Research group

  • Transport Planning and Mobility
  • Railway Operation