Till minne av professor Gunnar Törnqvist

duva. foto
flygande duva

Det är med sorg som vi meddelar att professor emeritus Gunnar Törnqvist avled den 7 april 2024. Gunnar Törnqvist, född 1933, hade en lång karriär som präglades av hans betydande bidrag till studier av industriell lokalisering, spridning av innovation, kreativitet i tid och rum samt Europas ekonomiska geografi. Han har också varit verksam i expertgrupper och kommittéer i Sverige och Europa, bland annat med studier av potentiella effekter av Öresundsbron. Han disputerade vid Stockholms universitet 1963, utnämndes till professor i ekonomisk geografi vid Lunds universitet 1967 och blev ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien 1990. Professor emeritus Gunnar Törnqvist tilldelades Anders Retzius-medaljen i guld av Svenska Sällskapet för Geografi och Antropologi 2006. Gunnar kommer att vara saknad.

Ola Hall, prefekt